Gezond eten op vakantie? 10 tips!

10 tips gezond eten vakantie

Lukt het jou prima om thuis gezond te eten, maar kan je op vakantie de verleidingen niet weerstaan? Raak je daar gestrest van? Of laat je je dan maar helemaal gaan, zodat je terugkomt met wat extra zomerkilo’s? Niet nodig! Ik geef je 10 tips om op vakantie gezond, fit en relaxed te blijven! 

    1. Onderweg: Maak genoeg eten van tevoren klaar om mee te nemen. Als je niets bij je hebt, ben je al snel aangewezen op tankstations, dure snacks op het vliegveld en kleffe kaasbroodjes in het vliegtuig. Daar word je niet gelukkig van. Neem dus lekker veel mee! En nee, geen krentenbollen en sultana’s, maar denk aan:
      – een mix van ongebrande noten met gedroogd fruit.
      – rauwkost (worteltjes, cherrytomaatjes, kleine paprika’s) en vers fruit. Eet (zowel vers als gedroogd) fruit wel op in het vliegtuig, in veel landen mag het niet mee naar binnen.
      – volkorenwraps, -pita’s of -boterhammen met hartig beleg zoals (geiten)kaas, (gebakken) ei, hummus en avocado. Doe er ook nog wat plakjes tomaat of komkommer op, een toefje mosterd of mayonaise en je hebt een heerlijke lunch.
      – maak je eigen tussendoortjes, zoals havermoutrepen, bananenbrood en boekweitpannenkoeken. Even googelen en je vindt veel makkelijke en gezonde recepten!

    2. Ga je veel uit eten tijdens de vakantie en wil je niet te zwaar en calorierijk eten? Neem vis (zeker op vakantieadressen aan de kust), een vegetarisch gerecht met veel groenten of soep met een lekkere salade. Weinig groenten of salade op je bord? Bestel een extra portie: dit is altijd wel mogelijk, gewoon vragen!

    3. Doe research voordat je weg gaat: zijn er restaurants in de buurt waar je gezond kunt eten? Is er een grote supermarkt, een bio-winkel of markt in de buurt? Op https://www.happycow.net/ vind je adressen voor vegetarische en veganistische restaurants en winkels over de hele wereld.Sla de eerste dag gelijk je boodschappen in, zoals: havermout of muesli, noten, pitten, zaden, yoghurt, amandelmelk en vers fruit. Zo kun je je eigen ontbijt maken, een goed begin van de dag!

    4. Is er geen goede winkel of supermarkt in de buurt? Maak dan wat ruimte in je koffer en neem je eigen voorraadje mee. In ieder geval om de eerste paar dagen door te komen.

    5. Een tip om verleidingen te weerstaan: begin zo laat mogelijk op de dag met zoet eten. Zolang je nog geen suiker en snelle koolhydraten hebt gegeten is het veel makkelijker om ze te laten staan. Ontbijt je met een croissantje of neem je om 11 uur al een ijsje? Dan blijf je de hele dag ‘snaaien’, omdat je bloedsuikerspiegel uit balans raakt.

    6. Drink heel veel water. Skip verse fruitsappen en frisdrank, dat scheelt al een heleboel suikers en dus zin in zoet later op de dag. Maak je water lekker fris met bijv. schijfjes citroen en gember of sinaasappel en een takje munt. Als je een vriezer hebt, kun je er ijsblokjes bij doen (pas wel op met kraanwater, dat is niet in elk land veilig). Of gebruik spa rood ter afwisseling!

    7. Het kan handig zijn om wat supplementen mee te nemen: heb je last van een trage stoelgang op reis? Gebruik dan psylliumvezels (en drink veel water). Ook probiotica is fijn bij een verstoorde darmflora. Als je weet dat je minder gezond eet op vakantie, neem dan een multivitamine mee als aanvulling. Ga je naar de zon? Laat dan je vitamine D maar thuis!

    8. De borrel: dit kan een lastig moment zijn omdat je vaak trek hebt aan het einde van de middag en al helemaal met een alcoholische versnapering in je hand. Zorg ervoor dat je niet teveel trek hebt en direct aanvalt op een zak chips. Neem tussen drie en vier uur nog een goed tussendoortje, zoals yoghurt met fruit, volkoren crackers met een eitje of rijstwafels met pindakaas.

    9. Beweeg veel, om je fit te voelen en de extra vakantiecalorieën te verbranden. Sporten komt er vaak niet van op vakantie, maar dit kun je prima compenseren door veel te wandelen, zwemmen, snorkelen, badmintonnen of te dansen!

    10. Geniet!! Stop niet alles gedachteloos in je mond, maar kies hele lekkere dingen, proef en geniet van de smaken. Neem één bolletje ijs, een goed glas wijn of deel een toetje. Wanneer je bewust kiest en proeft, heb je niet veel nodig om te genieten!

Meer doen?

Met het 3 maanden coachingsprogramma ga je aan de slag met gezonde voeding en de thema’s (bijvoorbeeld vermoeidheid, hormonen of afvallen) die voor jou belangrijk zijn! Lees meer over dit programma.

Een gedachte over “Gezond eten op vakantie? 10 tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.