Back in shape: tijd voor een suikerdetox!

suikerdetox loka voeding

De afgelopen weken hebben we eindeloos kunnen genieten van de warme zomer. En dus ook eindeloos van onze terrasjes, festivals, vakanties en andere festiviteiten. Dat gaat vaak samen met wat hapjes en drankjes. Voor je het weet eet je iets teveel van het goede en voel je je een stuk minder fit. Ben jij stiekem ook wel weer blij met de koelere lucht en heb je zin om weer te sporten en gezond te eten? Maar vind je het lastig om uit je ‘zomergewoontes’ te komen? De ultieme tip: tijd voor een hardcore suikerdetox!

Heb je wel eens geprobeerd om helemaal geen suiker te eten? Dan weet je dat dit niet gemakkelijk is. In heel veel voedingsmiddelen hebben fabrikanten suiker verstopt. Vaak ook in producten waarvan je het helemaal niet verwacht, zoals brood, crackers, vleeswaren, pindakaas en ander beleg, zoutjes, chips en veel meer. Ongemerkt krijgen we een stuk meer suiker binnen dan we denken.

Dat is best kwalijk, want teveel suiker eten kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid: van overgewicht, vermoeidheid en hoofdpijn tot hart- en vaatziekten en hormonale klachten.

Het is dus voor iedereen verstandig om (veel) minder suiker te eten. De voordelen: je voelt je fitter, blijer, beter uitgerust en je komt veel sneller op een gezond gewicht. Suiker kan alleen heel verslavend werken. Om daar vanaf te komen is er maar een oplossing: afkicken!

Wat ga je doen met deze suikerdetox?

De komende 2 weken ga je alle suiker en vormen ervan vermijden. Heel goed etiketten lezen dus! Suiker heeft veel schuilnamen, zoals dextrose, fructose(-stroop), glucose-fructosestroop en maltodextrine. Hier vind je een compleet overzicht.

Wanneer je gaat afkicken van suiker, kun je tijdelijk klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, of spierkrampen krijgen. Ook kun je prikkelbaar worden, honger krijgen en vooral erg veel zin hebben in suiker. Dit is tijdelijk, dus hou vol! Het is het waard, want daarna heb je meer energie en zult zien dat je veel minder zin hebt in suiker en zoete snacks.

Wat kun je doen om dit proces te ondersteunen?

  • Drink veel water en kruidenthee: 2-3 liter per dag.
  • Beweeg elke dag, het liefst minstens een uur.
  • Doe verder rustig aan; wees lief voor jezelf en zorg ervoor dat je niet te druk bent. Neem een massage, warm bad en doe yin yoga of yoga nidra.
  • Ben je heel moe? Neem 2-3 gram vitamine C per dag als supplement.
  • Wanneer je last krijgt van spierkrampen (vaak in de benen), neem dan 200-400 mg magnesium per dag. Kies voor magnesiumbisglycinaat of -citraat. Deze worden het beste opgenomen waarvan de bisglycinaat het snelst. Als je het een uurtje voor het slapen neemt, kun je ook vaak beter slapen.

Tijd om te beginnen! Een paar tips om het jezelf makkelijker te maken:

  1. Ruim je keukenkastjes en koelkast op. Bekijk de etiketten en gooi alles weg waar suiker en witte bloem in zit. Zo kom je ook niet in de verleiding het toch te gebruiken.
  2. Maak een boodschappenlijst met producten die je wel kan en wil eten en sla gelijk alles in.
  3. Je kunt veel vinden in natuurwinkels, zoals de Ekoplaza. Denk aan bouillonblokjes, sojasaus (tamari) en andere sauzen zonder suiker. Maar lees hier ook de etiketten. Biologisch betekent niet per definitie zonder suiker.
  4. Haal ook veel fruit in huis en eet dit als je veel zin krijgt in suiker. Gedroogd fruit kan ook, maar met mate want dit bevat wel veel natuurlijke suikers.
  5. Zin in chocolade? Doe rauwe cacaopoeder of nibs door je yoghurt, havermout, zelfgemaakte chocolademelk, bananenbrood, pannenkoeken, of andere baksels.
  6. Eet je toch een keer (per ongeluk) suiker? Geen stress. Dan kan gebeuren en ga gewoon verder met je detox!

Meer doen?

Ik ben voedingscoach en (BGN-)gewichtsconsulent en geef persoonlijk voedingsadvies. Consulten kun je vaak vergoed krijgen in je aanvullende verzekering. Kom langs voor een gratis kennismakingsgesprek!

 

2 gedachten over “Back in shape: tijd voor een suikerdetox!

  1. Loka Voeding schreef:

    Hi Regina,

    Leuk dat het je aanspreekt! Het gaat er om alle geraffineerde suikers te vermijden: deze vind je niet alleen in koek, snoep, cake enzo maar dus ook in veel producten die op de een op andere manier bewerkt zijn. Kies dus voor maaltijden met producten die je herkent als voeding! Alle soorten groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen, bonen, noten, onbewerkt vlees, vis, en de ‘gewone’ zuivelproducten zonder suiker. Verder de volkorenvarianten van alle granen (pasta, brood crackers), zilvervliesrijst, haver(mout) en andere soorten (semi)granen als boekweit, quinoa en mais. Heel puur eten dus. Sauzen kun je zelf maken, wel bijvoorbeeld met een pakje tomatensaus (dat geen suiker bevat) en dan zelf gedroogde of verse kruiden toevoegen. Of een curry maken met kokosmelk lekkere kruiden als koriander, gember, kurkuma of kerrie. Het is even een omslag, maar je zult na een tijdje merken dat je het veel lekkerder vindt! En al die pakjes en zakjes niet meer lust 😉
    Heb je hier wat aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.