5 tips om vet te verbranden

5 tips om vet te verbranden

Je valt af door meer energie te verbruiken dan je binnenkrijgt. Duidelijk, maar niet altijd zo simpel in de praktijk te brengen. Er spelen ook andere (lichamelijke en psychologische) factoren een rol. In mijn praktijk begeleid ik regelmatig mensen bij het afvallen met kennis en coaching. Hierbij deel ik vijf  tips waar je direct mee aan de slag kunt!

1. Ben je een stresskipje en neem je maar weinig rust gedurende je dag? Dat is helaas een killer voor het afvallen. Met name langdurige stress zorgt voor meer vetopslag – vaak rond je middel. Denk niet alleen aan heel ingrijpende gebeurtenissen, maar ook vooral aan dagelijkse stress: to do’s, van hot naar her rennen en het gevoel dat je dagen te kort zijn. Bij stress maak je het hormoon cortisol aan, waardoor je meer vet opslaat. Ook stijgt je bloedsuikerspiegel dan steeds en krijg je meer trek – meestal in dikmakers als suikers en geraffineerde vetten. Kijk dus eens serieus naar de indeling van je dagen. Plan korte pauzes tijdens je werk, maak even een wandeling, doe aan yoga en meditatie. Ook is een goede nachtrust ontzettend belangrijk. Tijdens je slaap maak je het groeihormoon HGH aan, dat het lichaam stimuleert om energie uit vetreserves te verbranden.

2. Een hele praktische tip die je vandaag al kunt toepassen: gebruik kleinere borden. Hierdoor lijkt het alsof je meer hebt gegeten en zit je dus echt sneller vol. Je ogen houden je maag dan voor de gek. Het werkt!

3. Eet (meer) goede vetten om af te vallen. Het klinkt tegenstrijdig, maar hierdoor verbrand je meer lichaamsvet. Denk aan vette vis, ongebrande noten, zaden en pitten, olijfolie, kokosolie, avocado. Bijkomend voordeel is dat je je hierdoor goed verzadigd voelt (veel meer dan van een bakje sla met wat slablaadjes en rauwkost) en dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft.

4. Lees etiketten! Het liefst kies je voor puur voedsel en blijf je weg van bewerkte producten met een ingrediëntenlijst waar je u tegen zegt. Dat lukt echt niet altijd en dat geeft helemaal niets. Maar weet wat je eet en bekijk het etiket voordat je iets koopt. Hoeveel suiker zit er in? (suiker heeft vele schuilnamen) Zout, e-nummers? Zorg voor de juiste kennis.

5. Wist je dat krachttraining effectiever is bij het afvallen dan cardiotraining? Hierdoor krijg je meer spiermassa en verhoog je je vetverbranding. Kies voor sporten met een hoge korte intensiteit. Het hoeft je weinig tijd te kosten: met 3x per week 20 minuten trainen bereik je al heel veel. (Nog) drempelvrees voor de sportschool? Begin gewoon thuis met de 7 minute workout.

MEER DOEN?

Je kunt bij me terecht voor  persoonlijk voedingsadvies en coaching. Consulten worden vaak vergoed in de aanvullende verzekering.

Op dinsdagavond 9 januari geef ik, samen met yogadocente Nanda van Praag (YogaNanda), de inspiratiesessie ‘Ontgiften met voeding en yoga’. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.